Programma 2011

Het programma van PiP 2011 zag er als volgt uit:

10.15 – 11.00 Inschrijving bevestigen en ontvangst met koffie
11.00 Opening
11.15 Kay van de Linde – Waarom traditionele media nog steeds relevant zijn
12.00 Harry van Bommel – Politiek en sociale media
12.45 – 13:15 Begin lunch
13.30 – 14:20 Eerste workshopronde
Met Robbert Baruch, Ferry van den Broek, Future Consult, NKWP, Robert de Ruijter
14.30 – 15:20 Tweede workshopronde
met Robert Baruch, Ferry van den Broek, Future Consult, NKWP, Robert de Ruijter
Pauze
15.50 Prof. dr. M.L.J. Wissenburg – De media: can’t live with them, can’t shoot them and bury them in the back yard
16.35 Thomas von der Dunk – Revoluties worden niet op Facebook gewonnen
17:15 Afsluiting
17.25 Begin Borrel

Workshops

Robert de Ruijter – Personal branding
Student bedrijfscommunicatie Robert de Ruijter (25), tevens voorzitter van de ledenraad van PowNed (spreekt onafhankelijk van PowNed) en gericht op nieuwe media zal een workshop geven over personal branding. Vanuit zijn eigen ervaring zal hij zich richten op de digitale voetafdrukken die wij allen achterlaten op internet. De eigen zichtbaarheid staat hierin voorop.
De menselijkheid die wij op internet vertonen (ongenuanceerde tweets of facebookfoto’s waarop men dronken te vinden is) kan zowel in ons voor- als in ons nadeel werken.
Robert gaat toelichten hoe deze sporen te vinden zijn en zal in discussie gaan of die zogenaamde voor- en nadelen. Wat is er precies van ons te achterhalen en hoe kunnen de veroorzaakte nadelen in voordelen worden omgezet?

Robbert Baruch – Hoe word ik een lobbyist? (ronde 1)
Welke soorten lobbyisten heb je, wat moet je ervoor kunnen, wanneer is een lobby succesvol, en hoe doe je alsof. Deze workshop zal ingaan op vaardigheden als politieke analyse, het bakken van een goede pizza en de omgang met Kamerleden en andere belanghebbenden.
Politiek en sociale media (ronde 2)
De rol en invloed van Linkedin, twitter en onbehoorlijke spam en andere manieren om je doelen (niet) te bereiken. Welke trends liggen eraan ten grondslag? wat moet je zeker niet doen, en wat zeker wel? en wat waarvoor?

Ferry van den Broek –Twitteren om het twitteren?
Eindhovens gemeenteraadslid voor de VVD en ondernemer Ferry van den Broek (23) zal een workshop geven hoe hij als politicus social media in heeft gezet tijdens de verkiezingen, maar ook daarna. Hij gaat in op de do’s en dont’s voor een politicus die actief gebruik maakt van social media. Tijdens de gemeenteraadscampagne heeft hij actief getwitterd en tijdens raads- en commissievergaderingen doet hij dat nog steeds. Wat zijn hier de voordelen van en sta je echt beter en sneller in contact met de inwoners? Moet je als politicus alleen maar twitteren over de politiek of mag je ook over andere onderwerpen twitteren?

Futureconsult – André van Meijeren- Hoe ziet de Nederlandse democratie eruit in 2040?
De toekomst is onzeker. De wereld verandert in een snel tempo. Futureconsult helpt organisaties op de toekomst te anticiperen en hun eigen toekomst vorm te geven. Niet door te kijken naar ontwikkelingen die zeker zijn, maar juist naar die ontwikkelingen die onzeker zijn. Dat doen we met de methodiek van scenarioplanning. Scenario’s geven organisaties inzicht in de toekomst en kunnen gebruikt worden als instrument voor visie- en strategieontwikkeling.
Tijdens de workshops die wij geven op het Politicoloog in Perspectief (PIP) congres, denken de deelnemers na over de volgende vraag: Hoe ziet de Nederlandse democratie eruit in 2040? In het thema staan de deelnemers expliciet stil bij de rol van de media in de toekomst van de Nederlandse democratie.

NKWP – Harmen Binnema – De politicoloog als échte deskundige
Iedereen heeft verstand van politiek. Althans, zo lijkt het. In de krant, op tv, maar zeker ook op diverse sociale media duikelen de meningen over politiek over elkaar heen. Of iemand deskundig is, doet er schijnbaar niet zo veel toe, als je maar goed bent voor gepeperde, controversiële uitspraken. Of toch wel? Wat is in deze stortvloed aan opinies en stellingnames de rol van de politicoloog? Welke kennis en vaardigheden kan de politicoloog in het debat inzetten, waardoor hij of zij de waan van de dag en de clichés kan overstijgen?